Pensioenbetaling

Gecontroleerd op:

Hoe werkt het precies?

Informatie over de betaling van uw pensioen

Als u met pensioen gaat ontvangt u pensioen van Philips Pensioenfonds. Maar hoe werkt dat precies? Hier leest u meer over uw pensioen en de betaling ervan. Ook geven wij informatie over hoe u geïnformeerd wordt over uw pensioen.

Zelf uw rekeningnummer wijzigen

Wijzigt uw rekeningnummer? Dan kunt u uw wijziging doorgeven via MijnPPF als u inlogt met DigiD of met een Europees erkend inlogmiddel.

MijnPPF

Informatie

Als u pensioen ontvangt van Philips Pensioenfonds wordt u op verschillende manieren geïnformeerd. Hier leest u alles over de pensioenspecificatie, het pensioenoverzicht en de jaaropgave.

Meer over informatie over uw pensioen

Wijziging/beëindiging betaling

Een lopende pensioenbetaling kan om verschillende redenen wijzigen of beëindigd worden. Welke redenen dat zijn?

Meer over wijziging/beëindiging betaling

Inhoudingen

U heeft tijdens uw werkzame leven jarenlang pensioen opgebouwd. Het totale bedrag dat u ontvangt is uw bruto pensioen. Daarover moet u nog belasting betalen. Wat moet u nog meer betalen? En nog belangrijker: hoeveel houdt u netto per maand over?

Meer over inhoudingen

Veelgestelde vragen

Wilt u nog meer weten? Of heeft u vragen over de wijziging van het betaalmoment vanaf juni 2026?

U ontvangt uw pensioen in 12 maandelijkse termijnen. Een overzicht van betaaldata vindt u op onze website en wordt steeds bekendgemaakt in ons magazine Generaties. Het moment van bijschrijving kan liggen tussen 's morgens en 's avonds, het exacte tijdstip is door ons niet aan te geven. Philips Pensioenfonds biedt de betalingsopdracht aan bij de bank en het tijdstip van bijschrijving is volledig afhankelijk van de ontvangende bank.

Op officiële feestdagen binnen de Europese Unie geldt bij banken een aangepaste dienstverlening voor het betalingsverkeer. Omdat 1 mei voor veel landen in de Europese Unie een officiële feestdag is, geldt ook op die dag een aangepaste dienstverlening. Op deze dag worden betalingsopdrachten niet verwerkt. 

We hebben juni 2026 als wijzigingsmoment gekozen, omdat veel pensioenontvangers ook een wettelijke uitkering ontvangen, zoals de AOW. In mei wordt het vakantiegeld van de wettelijke uitkeringen uitbetaald, wat mogelijk makkelijker maakt om de verschuiving van de betaaldatum van 1 juni naar 23 juni op te vangen. 

Veel van onze pensioenontvangers ontvangen naast het pensioen van Philips Pensioenfonds ook een wettelijke uitkering, zoals AOW, Anw of WIA. De nieuwe betaaldatum sluit beter aan bij de uitbetaling van deze wettelijke uitkeringen die doorgaans rond de 23-ste dag van de maand plaatsvindt. Daarnaast is het gebruikelijker in de markt dat inkomsten aan het einde van de maand worden uitbetaald, zoals dat ook bij uw salarisbetaling het geval was toen u nog werkte (en niet op de eerste werkdag van de maand zoals nu bij ons pensioen het geval is).

Het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) pleit er bovendien voor om inkomens en toeslagen zoveel mogelijk op één moment uit te betalen. Volgens het Nibud helpt dit mensen om beter overzicht te houden over hun financiën en voorkomt het dat zij in de knel komen met vaste lasten.

Als de 23-ste van de maand in het weekend of op een feestdag valt, dan wordt het pensioen uitbetaald op de laatste werkdag vóór die datum. U hoeft zich dus geen zorgen te maken dat uw pensioen later komt; het wordt in deze gevallen juist iets eerder overgemaakt.

Om pensioenen op tijd aan het begin van de maand (zoals nu de werkwijze is) uit te kunnen betalen, starten we de voorbereidingen al ongeveer een week van tevoren. Als een pensioenontvanger in die tussenliggende periode overlijdt, is het pensioen vaak al onderweg voor betaling. In dat geval moeten we het pensioen terugvorderen bij de nabestaanden of erfgenamen, omdat er vanwege het overlijden in de voorgaande maand geen recht meer is op pensioen. Als we het pensioen op de 23-ste dag van de maand uitbetalen (vanaf juni 2026), dan valt een overlijden meestal binnen dezelfde maand als de betaling. Hierdoor is er recht op het pensioen en hoeft het niet te worden teruggevorderd. We verwachten dat het aantal terugvorderingen bij nabestaanden of erfgenamen hierdoor aanzienlijk zal afnemen. 

Helemaal voorkomen kunnen we het terugbetalen helaas niet, bijvoorbeeld wanneer een overlijdensmelding uit het buitenland met vertraging binnenkomt. Maar met deze wijziging zetten we een belangrijke stap richting een proces dat beter rekening houdt met de situatie van nabestaanden en erfgenamen.

Het pensioenbedrag dat wij maandelijks aan u betalen, wijzigt niet door de wijziging van de betaaldatum. Dat betekent inderdaad dat u met hetzelfde pensioenbedrag een langere periode moet overbruggen. Na de betaling op 4 mei 2026 volgt de volgende namelijk pas op 23 juni 2026. 
We hebben juni 2026 bewust als wijzigingsmoment gekozen, omdat veel pensioenontvangers ook een wettelijke uitkering ontvangen, zoals de AOW. In mei wordt het vakantiegeld van de wettelijke uitkeringen uitbetaald, wat het mogelijk makkelijker maakt om de verschuiving van de betaaldatum van 1 juni 2026 naar 23 juni 2026 op te vangen. We kunnen ons voorstellen dat dit voor sommige deelnemers tot financiële ongemakken kan leiden. Daarom bieden we een betalingsregeling aan om hen hierin tegemoet te komen. Wilt u hiervan gebruik maken? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Als u door de verschuiving van het betaalmoment in juni 2026 in financiële problemen komt, dan kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via info@philipspensioenfonds.nl of via 088 – 015 79 00. We spreken dan met u een betalingsregeling af, zodat u deze overgang goed kunt overbruggen en u door de verschuiving van het betaalmoment niet in de knel komt met uw vaste lasten.

Als u door de verschuiving van het betaalmoment in financiële problemen komt, kunt u contact opnemen met onze Klantenservice. In dat geval bieden wij een betalingsregeling aan waarbij u op 1 juni een voorschot ontvangt. Dit voorschot wordt vervolgens in zes gelijke termijnen verrekend met uw pensioenuitkering in de daaropvolgende maanden. Zo zorgen we ervoor dat u tijdelijk financiële ruimte heeft, waarbij de terugbetaling daarvan wordt uitgesmeerd.

Voordat het besluit genomen is om het betaalmoment te verschuiven van de eerste werkdag van de maand naar de 23-ste dag van de maand, zijn vele varianten en opties overwogen. De uiteindelijke keuze voor de 23-ste dag van de maand is vooral ingegeven door het betaalmoment van de wettelijke uitkeringen (doorgaans op de 23-ste dag van de maand). Ook hebben diverse overgangsmaatregelen de revue gepasseerd. Die stuiten echter op ongewenste fiscale gevolgen en konden nadelig uitpakken voor deelnemers die bijvoorbeeld een toeslag ontvangen. Juist om zulke complicaties te voorkomen, is gekozen voor de huidige oplossing in combinatie met de betalingsregeling voor pensioenontvangers die hierdoor in financiële problemen komen. Wilt u gebruikmaken van de betalingsregeling? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Nee, er wordt geen rentevergoeding uitgekeerd. De verschuiving van de betaaldatum is niet bedoeld om als pensioenfonds financieel voordeel te behalen, maar is ingevoerd om ongewenste terugvorderingen bij nabestaanden en erfgenamen in een moeilijke tijd te voorkomen. We kunnen ons voorstellen dat het uitstellen van het betaalmoment voor sommige deelnemers tot financiële ongemakken kan leiden. Daarom bieden we een betalingsregeling aan om die deelnemers hierin tegemoet te komen. Wilt u hiervan gebruikmaken? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Het effect van eventueel extra rendement tussen de oorspronkelijke en de nieuwe betaaldatum verschilt tussen de huidige pensioenregeling en de nieuwe pensioenregeling die vanaf 1 januari 2027 gaat gelden. Wel geldt in het algemeen dat Philips Pensioenfonds als stichting géén winstdoelstelling heeft, ook niet wat betreft de wijziging van de betaaldatum. Mocht er toch meer rendement worden behaald door de verschuiving van de betaaldatum, dan komt dit uiteindelijk ten goede aan de deelnemers.

  • Huidige pensioenregeling:
    De huidige pensioenregeling geldt vanaf het moment waarop de verschuiving van de betaaldatum wordt doorgevoerd, nog 7 maanden. Eventueel extra rendement in deze periode wordt zichtbaar in de dekkingsgraad. Bij de overgang naar de nieuwe regeling komt er een hoger bedrag in de pensioenpotjes van deelnemers, wat leidt tot een iets hoger pensioen bij de start van de nieuwe regeling.
  • Nieuwe pensioenregeling (vanaf 1 januari 2027):
    In deze regeling wordt het rendement jaarlijks toegewezen aan de individuele pensioenpotjes. Dat ziet u dan ook terug in uw pensioen, waarbij het rendement over drie jaar in de uitkering wordt verwerkt.

Op basis van een globale inschatting bedraagt het extra rendement door de wijziging gemiddeld grofweg € 2 miljoen per jaar. Voor een individuele deelnemer betekent dit een toename van het persoonlijke pensioenvermogen van afgerond 0,01% per jaar, met een navenant effect op de pensioenuitkering (los van de spreidingsperiode van 3 jaar).

Het is belangrijk om te beseffen dat het niet terugvorderen uiteindelijk ten koste gaat van alle deelnemers van het Pensioenfonds. Het Fonds beheert collectief geld dat bedoeld is voor de pensioenen van alle deelnemers. Als er bedragen worden uitgekeerd die niet terecht zijn, en die niet worden teruggevorderd, dan wordt dat verlies feitelijk gedragen door de rest van de deelnemers. Dat is niet eerlijk en gaat in tegen het principe van gelijke behandeling binnen het Fonds. Daarom is terugvordering, hoe lastig ook, noodzakelijk om de belangen van alle deelnemers te beschermen. Zoals u heeft kunnen lezen, is het ook geen situatie die incidenteel voorkomt, maar wel zo’n 900 keer per jaar. 

Ja, de wijziging van het betaalmoment geldt ook voor het nabestaandenpensioen. Ook hiervoor geldt dat we elk jaar bij een groot aantal erfgenamen van iemand die nabestaandenpensioen ontvangt, pensioen moeten terugvorderen. Door de betaaldatum te verschuiven naar de 23-ste dag van de maand, valt een overlijden vaker in dezelfde maand als waarin we de laatste betaling van het nabestaandenpensioen moeten doen, en is terugvordering meestal niet nodig.

Overigens geldt dit ook voor deelnemers die bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidspensioen of een wezenpensioen ontvangen. Feitelijk voor alle pensioensoorten die wij uitbetalen.

U heeft nog steeds recht op hetzelfde pensioen, ook als u het pensioen op de 23-ste dag van de maand ontvangt. De aanleiding voor de wijziging zijn de ongewenste terugvorderingen bij nabestaandenpensioen en erfgenamen na overlijden. 

Vanaf juni 2026 ontvangt u uw pensioen op de 23-ste dag van de maand. Controleer daarom of uw automatische afschrijvingen (zoals huur, hypotheeklasten, verzekeringspremies of abonnementsgelden) nog goed aansluiten op dit nieuwe moment. U kunt dit doen door:

  • In te loggen bij uw bank en de geplande incassodata te bekijken.
  • Indien nodig, contact op te nemen met de betreffende organisaties om na te gaan of het mogelijk is de incassodatum aan te passen.
  • Eventuele overboekingen die u zelf heeft ingeregeld, aan te passen zodat deze aansluiten bij het nieuwe betaalmoment.
  • Eventueel tijdelijk een buffer aan te houden op uw betaalrekening om de overgang soepel te laten verlopen.

Komt u door het verschuiven van de betaaldatum in juni 2026 in financiële problemen? Neem dan contact op met onze Klantenservice. Samen met u spreken we dan een betalingsregeling af, zodat u deze overgang goed kunt overbruggen en niet in de knel komt met uw vaste lasten.

In juni 2026 ontvangt u uw pensioen 22 dagen later dan normaal, namelijk op de 23-ste dag in plaats van aan het begin van de maand. Om deze overgang goed te overbruggen, kunt u:

  • Vooruitplannen: zorg dat u in mei wat extra geld opzijzet om de langere periode tot de volgende pensioenbetaling te overbruggen.
  • Controleer uw vaste lasten: kijk of automatische afschrijvingen (zoals huur, hypotheeklasten, verzekeringspremies of abonnementsgelden) nog goed aansluiten op het nieuwe betaalmoment.
  • Pas indien nodig en indien mogelijk incassodata aan: neem contact op met organisaties die automatisch incasseren om de mogelijkheden te bespreken om de datum te verschuiven.
  • Vraag om hulp: komt u hierdoor in financiële problemen? Neem dan contact op met onze Klantenservice. Samen met u spreken we dan een betalingsregeling af, zodat u deze overgang goed kunt overbruggen en niet in de knel komt met uw vaste lasten.

Zo voorkomt u dat u in de knel komt en bent u goed voorbereid op de wijziging.

Het bericht dat u in oktober 2025 van ons heeft ontvangen is bedoeld als eerste aankondiging. We begrijpen dat juni 2026 nog ver weg is, en daarom hebben we meerdere communicatiemomenten gepland om u goed geïnformeerd te houden.

  • In december 2025 verschijnt er een uitgebreid artikel over dit onderwerp in ons magazine Generaties.
  • Vanaf januari 2026 voegen we elke maand een extra mededeling toe aan uw pensioenspecificatie.
  • Daarnaast ontvangt u in 2026 nog een persoonlijke brief met alle relevante informatie.

Gerelateerde informatie

Is onderstaande informatie voor u misschien ook interessant?

Indexatiebeleid

Wij proberen uw pensioen elk jaar te verhogen met de prijsinflatie. Dit heet ‘indexatie’. Wilt u hier meer over weten?

Ga naar indexatiebeleid

Veranderingen

Er kan natuurlijk het een en ander veranderen in uw leven. Wilt u weten wat u dan moet weten en wat u kunt of moet doen?

Ga naar veranderingen