Wanneer wordt uw pensioen uitbetaald?
Informatie over de betaaldata
Uw pensioen betalen wij uit op de onderstaande betaaldata. De dag en het tijdstip waarop uw pensioen wordt bijgeschreven op uw rekening verschilt per bank.
Belangrijk om te weten: tot juni 2026 is de betaaldag steeds de eerste werkdag van de maand. Vanaf juni 2026 wijzigt dit naar de 23-ste dag van de maand. Meer informatie over die wijziging vindt u hier.
Uw pensioen wordt in 2025 en 2026 overgemaakt op de volgende betaaldata:
Maandag 3 november 2025 |
Dinsdag 23 juni 2026 |
|
Maandag 1 december 2025 |
Donderdag 23 juli 2026 |
|
Vrijdag 2 januari 2026 |
Vrijdag 21 augustus 2026 |
|
Maandag 2 februari 2026 |
Woensdag 23 september 2026 |
|
Maandag 2 maart 2026 |
Vrijdag 23 oktober 2026 |
|
Woensdag 1 april 2026 |
Maandag 23 november 2026 |
|
Maandag 4 mei 2026 |
Woensdag 23 december 2026 |
Geen apart vakantiegeld
U ontvangt geen vakantiegeld van Philips Pensioenfonds. Het Pensioenfonds rekent uit wat u per jaar aan pensioen gaat ontvangen en deelt dat door 12 maanden. Dit is het bruto pensioen dat u per maand ontvangt van Philips Pensioenfonds.
Bijlage | Grootte |
---|---|
28 maart 2025
In deze toelichting leest u meer over inhoudingen, betaaldata en wat u moet doen als er iets wijzigt in uw situatie. |
189.88 kB |
Wijziging betaalmoment vanaf juni 2026
Vanaf juni 2026 wijzigt het betaalmoment van uw pensioen. Elke pensioenontvanger van Philips Pensioenfonds ontvangt in oktober 2025 bericht van ons over deze wijziging. In dit bericht wordt het volgende uitgelegd:
- Wat verandert er in uw pensioenbetaling?
Vanaf juni 2026 ontvangt u uw pensioen op de 23-ste dag van de maand in plaats van op de 1-ste werkdag. - Waarom wijzigt het betaalmoment?
Hiermee verminderen we ongewenste terugvorderingen bij nabestaanden of erfgenamen na overlijden. - Wat betekent dit voor u?
In juni 2026 moet u 22 dagen overbruggen; u ontvangt hetzelfde pensioen, maar op een later moment. - Wanneer is actie nodig?
Mogelijk is actie nodig als uw uitgaven zijn afgestemd op de huidige betaaldatum. - Komt u door de wijziging van het betaalmoment in financiële problemen?
Neem dan contact met ons op, zodat we een betalingsregeling met u kunnen afspreken.
Hieronder vindt u in aanvulling op de brief veelgestelde vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met onze Klantenservice. De contactgegevens vindt u hier.
Veelgestelde vragen
Over de wijziging van het betaalmoment
vanaf juni 2026
Veel van onze pensioenontvangers ontvangen naast het pensioen van Philips Pensioenfonds ook een wettelijke uitkering, zoals AOW, Anw of WIA. De nieuwe betaaldatum sluit beter aan bij de uitbetaling van deze wettelijke uitkeringen die doorgaans rond de 23-ste dag van de maand plaatsvindt. Daarnaast is het gebruikelijker in de markt dat inkomsten aan het einde van de maand worden uitbetaald, zoals dat ook bij uw salarisbetaling het geval was toen u nog werkte (en niet op de eerste werkdag van de maand zoals nu bij ons pensioen het geval is).
Het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) pleit er bovendien voor om inkomens en toeslagen zoveel mogelijk op één moment uit te betalen. Volgens het Nibud helpt dit mensen om beter overzicht te houden over hun financiën en voorkomt het dat zij in de knel komen met vaste lasten.
We hebben juni 2026 als wijzigingsmoment gekozen, omdat veel pensioenontvangers ook een wettelijke uitkering ontvangen, zoals de AOW. In mei wordt het vakantiegeld van de wettelijke uitkeringen uitbetaald, wat mogelijk makkelijker maakt om de verschuiving van de betaaldatum van 1 juni naar 23 juni op te vangen.
Als de 23-ste van de maand in het weekend of op een feestdag valt, dan wordt het pensioen uitbetaald op de laatste werkdag vóór die datum. U hoeft zich dus geen zorgen te maken dat uw pensioen later komt; het wordt in deze gevallen juist iets eerder overgemaakt.
Om pensioenen op tijd aan het begin van de maand (zoals nu de werkwijze is) uit te kunnen betalen, starten we de voorbereidingen al ongeveer een week van tevoren. Als een pensioenontvanger in die tussenliggende periode overlijdt, is het pensioen vaak al onderweg voor betaling. In dat geval moeten we het pensioen terugvorderen bij de nabestaanden of erfgenamen, omdat er vanwege het overlijden in de voorgaande maand geen recht meer is op pensioen. Als we het pensioen op de 23-ste dag van de maand uitbetalen (vanaf juni 2026), dan valt een overlijden meestal binnen dezelfde maand als de betaling. Hierdoor is er recht op het pensioen en hoeft het niet te worden teruggevorderd. We verwachten dat het aantal terugvorderingen bij nabestaanden of erfgenamen hierdoor aanzienlijk zal afnemen.
Helemaal voorkomen kunnen we het terugbetalen helaas niet, bijvoorbeeld wanneer een overlijdensmelding uit het buitenland met vertraging binnenkomt. Maar met deze wijziging zetten we een belangrijke stap richting een proces dat beter rekening houdt met de situatie van nabestaanden en erfgenamen.
Als u door de verschuiving van het betaalmoment in juni 2026 in financiële problemen komt, dan kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via info@philipspensioenfonds.nl of via 088 – 015 79 00. We spreken dan met u een betalingsregeling af, zodat u deze overgang goed kunt overbruggen en u door de verschuiving van het betaalmoment niet in de knel komt met uw vaste lasten.
Ja, de wijziging van het betaalmoment geldt ook voor het nabestaandenpensioen. Ook hiervoor geldt dat we elk jaar bij een groot aantal erfgenamen van iemand die nabestaandenpensioen ontvangt, pensioen moeten terugvorderen. Door de betaaldatum te verschuiven naar de 23-ste dag van de maand, valt een overlijden vaker in dezelfde maand als waarin we de laatste betaling van het nabestaandenpensioen moeten doen, en is terugvordering meestal niet nodig.
Overigens geldt dit ook voor deelnemers die bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidspensioen of een wezenpensioen ontvangen. Feitelijk voor alle pensioensoorten die wij uitbetalen.
U heeft nog steeds recht op hetzelfde pensioen, ook als u het pensioen op de 23-ste dag van de maand ontvangt. De aanleiding voor de wijziging zijn de ongewenste terugvorderingen bij nabestaandenpensioen en erfgenamen na overlijden.
Vanaf juni 2026 ontvangt u uw pensioen op de 23-ste dag van de maand. Controleer daarom of uw automatische afschrijvingen (zoals huur, hypotheeklasten, verzekeringspremies of abonnementsgelden) nog goed aansluiten op dit nieuwe moment. U kunt dit doen door:
- In te loggen bij uw bank en de geplande incassodata te bekijken.
- Indien nodig, contact op te nemen met de betreffende organisaties om na te gaan of het mogelijk is de incassodatum aan te passen.
- Eventuele overboekingen die u zelf heeft ingeregeld, aan te passen zodat deze aansluiten bij het nieuwe betaalmoment.
- Eventueel tijdelijk een buffer aan te houden op uw betaalrekening om de overgang soepel te laten verlopen.
Komt u door het verschuiven van de betaaldatum in juni 2026 in financiële problemen? Neem dan contact op met onze Klantenservice. Samen met u spreken we dan een betalingsregeling af, zodat u deze overgang goed kunt overbruggen en niet in de knel komt met uw vaste lasten.
In juni 2026 ontvangt u uw pensioen 22 dagen later dan normaal, namelijk op de 23-ste dag in plaats van aan het begin van de maand. Om deze overgang goed te overbruggen, kunt u:
- Vooruitplannen: zorg dat u in mei wat extra geld opzijzet om de langere periode tot de volgende pensioenbetaling te overbruggen.
- Controleer uw vaste lasten: kijk of automatische afschrijvingen (zoals huur, hypotheeklasten, verzekeringspremies of abonnementsgelden) nog goed aansluiten op het nieuwe betaalmoment.
- Pas indien nodig en indien mogelijk incassodata aan: neem contact op met organisaties die automatisch incasseren om de mogelijkheden te bespreken om de datum te verschuiven.
- Vraag om hulp: komt u hierdoor in financiële problemen? Neem dan contact op met onze Klantenservice. Samen met u spreken we dan een betalingsregeling af, zodat u deze overgang goed kunt overbruggen en niet in de knel komt met uw vaste lasten.
Zo voorkomt u dat u in de knel komt en bent u goed voorbereid op de wijziging.
Nee, er wordt geen rentevergoeding uitgekeerd. De verschuiving van de betaaldatum is niet bedoeld om als pensioenfonds financieel voordeel te behalen, maar is ingevoerd om ongewenste terugvorderingen bij nabestaanden en erfgenamen in een moeilijke tijd te voorkomen. We kunnen ons voorstellen dat het uitstellen van het betaalmoment voor sommige deelnemers tot financiële ongemakken kan leiden. Daarom bieden we een betalingsregeling aan om die deelnemers hierin tegemoet te komen. Wilt u hiervan gebruikmaken? Neem dan contact op met onze Klantenservice.
Als u door de verschuiving van het betaalmoment in financiële problemen komt, kunt u contact opnemen met onze Klantenservice. In dat geval bieden wij een betalingsregeling aan waarbij u op 1 juni een voorschot ontvangt. Dit voorschot wordt vervolgens in zes gelijke termijnen verrekend met uw pensioenuitkering in de daaropvolgende maanden. Zo zorgen we ervoor dat u tijdelijk financiële ruimte heeft, waarbij de terugbetaling daarvan wordt uitgesmeerd.
Het is belangrijk om te beseffen dat het niet terugvorderen uiteindelijk ten koste gaat van alle deelnemers van het Pensioenfonds. Het Fonds beheert collectief geld dat bedoeld is voor de pensioenen van alle deelnemers. Als er bedragen worden uitgekeerd die niet terecht zijn, en die niet worden teruggevorderd, dan wordt dat verlies feitelijk gedragen door de rest van de deelnemers. Dat is niet eerlijk en gaat in tegen het principe van gelijke behandeling binnen het Fonds. Daarom is terugvordering, hoe lastig ook, noodzakelijk om de belangen van alle deelnemers te beschermen. Zoals u heeft kunnen lezen, is het ook geen situatie die incidenteel voorkomt, maar wel zo’n 900 keer per jaar.
Het pensioenbedrag dat wij maandelijks aan u betalen, wijzigt niet door de wijziging van de betaaldatum. Dat betekent inderdaad dat u met hetzelfde pensioenbedrag een langere periode moet overbruggen. Na de betaling op 1 mei 2026 volgt de volgende namelijk pas op 23 juni 2026.
We hebben juni 2026 bewust als wijzigingsmoment gekozen, omdat veel pensioenontvangers ook een wettelijke uitkering ontvangen, zoals de AOW. In mei wordt het vakantiegeld van de wettelijke uitkeringen uitbetaald, wat het mogelijk makkelijker maakt om de verschuiving van de betaaldatum van 1 juni 2026 naar 23 juni 2026 op te vangen. We kunnen ons voorstellen dat dit voor sommige deelnemers tot financiële ongemakken kan leiden. Daarom bieden we een betalingsregeling aan om hen hierin tegemoet te komen. Wilt u hiervan gebruik maken? Neem dan contact op met onze Klantenservice.
Het bericht dat u in oktober 2025 van ons heeft ontvangen is bedoeld als eerste aankondiging. We begrijpen dat juni 2026 nog ver weg is, en daarom hebben we meerdere communicatiemomenten gepland om u goed geïnformeerd te houden.
- In december 2025 verschijnt er een uitgebreid artikel over dit onderwerp in ons magazine Generaties.
- Vanaf januari 2026 voegen we elke maand een extra mededeling toe aan uw pensioenspecificatie.
- Daarnaast ontvangt u in 2026 nog een persoonlijke brief met alle relevante informatie.
Gerelateerde informatie
Is onderstaande informatie voor u misschien ook interessant?

Indexatiebeleid
Wij proberen uw pensioen elk jaar te verhogen met de prijsinflatie. Dit heet ‘indexatie’. Wilt u hier meer over weten?
Ga naar indexatiebeleid
Veranderingen
Er kan natuurlijk het een en ander veranderen in uw leven. Wilt u weten wat u dan moet weten en wat u kunt of moet doen?
Ga naar veranderingen