“Deze website nodigt uit om er wat langer te blijven.” Dat was één van de reacties die wij hoorden van deelnemers aan een paneldiscussie over onze nieuwe website. De nieuwe website van Philips Pensioenfonds maakten wij namelijk niet alleen vóór u, maar ook mét u. Onze website www.philipspensioenfonds.nl was toe aan vernieuwing. Niet alleen om technisch weer up-to-date te zijn, maar om de website meer in te richten als service-kanaal. Zodat u als deelnemer snel kunt vinden wat u zoekt, ook inzage heeft uw persoonlijke informatie en direct uw pensioenzaken kunt regelen als u dat wenst. Wij vertellen u graag wat u kunt verwachten als u onze website bezoekt. Maar eigenlijk roepen we u vooral op om het zelf te ervaren en een kijkje te nemen!
Waarom vernieuwing?
In september hoorden wij tijdens panelgesprekken met onze pensioenontvangers nog dat onze oude website zeer gewaardeerd werd. Toch zijn wij kort daarna gestart met een volledige vernieuwing van onze website. In technisch opzicht was dat hard nodig. Een voorbeeld hiervan is het ‘responsive’ maken van de website: zorgen dat deze geschikt is voor mobiel gebruik. Ruim 25% van onze huidige bezoekers bekijkt onze website met de mobiele telefoon of een tablet. Dus zorgen dat de nieuwe website ook dan op een prettig leesbare manier wordt getoond, was een belangrijk punt van vernieuwing.
Maar een belangrijke reden was ook dat de oude website is gemaakt toen wij enkel algemene informatie over uw pensioen online publiceerden. Met de komst van MijnPPF, uw persoonlijke digitale pensioenomgeving, was er behoefte aan een website die hier beter op aansluit. Zodat u na het lezen van algemene informatie ook kunt doorklikken om te zien wat die informatie voor u persoonlijk betekent. Een centrale plek voor MijnPPF stond daarom hoog op ons lijstje!
Service bieden staat centraal
Via onze website willen wij u vooral service bieden. De website is immers hét kanaal waar u 24/7 terecht kunt voor informatie over uw pensioen. Als u daar komt, wilt u snel de informatie vinden die uw zoekt. Informatie die aansluit op uw situatie, in de taal die u wenst en met de diepgang die u prettig vindt. De hele website is rond dit uitgangspunt opgezet. En onder service verstaan wij ook persoonlijk contact: wij bieden u op de website verschillende mogelijkheden om uw vragen aan ons te stellen en in contact te komen met onze Klantenservice.
Wat verandert er voor u?
Belangrijk is dat we nadrukkelijk inspelen op het feit dat we steeds meer buitenlandse deelnemers hebben: de nieuwe website is volledig tweetalig. De ‘knop’ waarmee u uw taalkeuze maakt is makkelijk te vinden op de homepage. Als u uw taalkeuze heeft gemaakt, dan kunt u direct kiezen of u meer wilt weten over ‘Uw pensioen’ of dat u graag wilt lezen over achtergronden en beleid van ‘het Pensioenfonds’. Veel bezoekers komen op onze website om te weten wanneer hun pensioen wordt uitbetaald of hoe het gesteld is met de financiële positie van het Fonds. Die informatie heeft dan ook een prominente plek gekregen op de homepage. En natuurlijk vindt u rechtsboven direct de ingang naar MijnPPF. Maar ook op andere plekken op de website heeft u de mogelijkheid om door te klikken naar voor u relevante persoonlijke informatie in MijnPPF.
Een nieuwe look
Met de vernieuwing van de website, is ook de huisstijl van Philips Pensioenfonds opgefrist. Als Fonds dat werkt voor twee high-tech ondernemingen, wilden we die achtergrond meer tot uitdrukking laten komen. Bijvoorbeeld door de introductie van een logo: een gestileerde vingerafdruk met de letters PPF erin. Het logo staat voor onze persoonlijke benadering, maar heeft ook een technische uitstraling. De kleur paars, al jaren de kleur die kenmerkend is voor ons Pensioenfonds, heeft een opfrisbeurt gekregen. De komende tijd ziet u deze nieuwe stijl ook verschijnen in onze andere communicatiemiddelen.
We zijn nog niet klaar
De nieuwe website biedt de mogelijkheid om de informatie in de toekomst nog persoonlijker te maken. Dat hier behoefte aan is, hoorden we ook tijdens de gesprekken met deelnemers over de nieuwe website: “Ik denk dat het aanbieden van persoonlijke informatie nog verbeterd kan worden, zodat ik direct de informatie te zien krijg die aansluit op mijn eigen situatie”. De nieuwe website is dan ook eigenlijk nooit helemaal ‘af’. We streven ernaar deze verder te blijven ontwikkelen om de gebruikservaring steeds te verbeteren. Uw feedback is daarbij van harte welkom!