Inloghulp

Gecontroleerd op:

Heeft u hulp nodig bij het inloggen op MijnPPF?

In MijnPPF ziet u de hoogte van uw pensioen, kunt u persoonlijke keuzes maken en ontvangt u uw pensioenpost. U kunt op drie verschillende manieren inloggen:

  • Via DigiD
  • Via Europees inlogmiddel
  • Via persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord en twee-factor-authenticatie

Lukt het inloggen niet en heeft u hulp nodig? Download onze inloghulp en volg het stappenplan.

Bijlage Grootte
4 januari 2024
1.28 MB
Veilig inloggen in MijnPPF met een verificatieapp of SMS

Vanaf 2023 is het inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord extra beveiligd. Nadat u uw gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingevoerd, vragen we u om de inlog met een code te bevestigen via een verificatieapp of via SMS. Zo is het inloggen via MijnPPF-account nog veiliger! Daarom kunt u vanaf nu met deze manier van inloggen ook wijzigingen doorvoeren in MijnPPF. 

Heeft u vragen? Bekijk dan de inloghulp. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze klantenservice. 

Veelgestelde vragen

Wilt u meer weten over inloggen en het verificatieproces?

Via de DigiD-app en via DigiD met SMS controle moet u zich in twee stappen identificeren in plaats van in één stap. Daarmee zijn uw vertrouwelijke gegevens in MijnPPF beter beschermd. U kunt via www.digid.nl kiezen voor deze veiligere DigiD-methodes.

DigiD kan worden gebruikt door:

  • alle inwoners van Nederland met een BSN-nummer.
  • mensen die buiten Nederland wonen, maar AOW vanuit Nederland ontvangen.

Heeft u nog geen DigiD? Kijk op www.DigiD.nl hoe u een DigiD kunt aanvragen en op welke manieren u kunt inloggen. Woont u in het buitenland? Dan kunt u met eIDAS ook andere Europese inlogmiddelen gebruiken om in te loggen. Dit kan bijvoorbeeld met het inlogmiddel van België, Luxemburg, Duitsland, Italië en Spanje. Kijk op de website van Rijksoverheid voor meer informatie over eIDAS. 

U kunt ervoor kiezen om het sms-bericht als gesproken bericht te ontvangen op uw vaste telefoon. Zo kunt u toch veilig inloggen, ook als u geen mobiele telefoon heeft. U leest op de website van de rijksoverheid hoe dit werkt.  

Op de website van de rijksoverheid leest u voor welke landen dit geldt. Dit lijstje wordt regelmatig geactualiseerd.

  1. Verificatieapp: u voert een unieke code in die u kunt aflezen in een zogenoemde verificatie app op uw mobiele telefoon.  Deze app genereert unieke codes waarmee u uw identiteit kunt bevestigen. De eerste keer vragen wij u om eerst de verificatie app te koppelen. 
  2. SMS: u voert een unieke code in die u ontvangt via een SMS-bericht op uw telefoon. De eerste keer vragen wij u om hiervoor uw telefoonnummer te registreren. 

U kunt iedere verificatieapp gebruiken die u kunt downloaden in de App Store en Google Play Store. De meest gebruikte apps zijn Google Authenticator en Microsoft Authenticator, maar Twilio Authy of FreeOTP werken ook. 

Een verificatieapp downloadt u op uw mobiele telefoon of tablet via de app store. Voor Android is dat de Google Play Store en voor Apple is dat de App Store.

Gaat u voor het eerst de verificatieapp gebruiken? Dan registreert u eerst uw app. Tijdens het inlogproces wordt u door een aantal extra stappen geleid: 

  1. Download een verificatieapp naar keuze
  2. Open de verificatieapp
  3. Klik op + of account toevoegen
  4. Scan met uw app de QR-code in beeld of neem de code eronder over en voer die in. 
  5. Klik op de knop ga verder met het registratieproces

Houdt uw mobiele telefoon bij de hand en vul uw telefoonnummer in. Klik op 'Verstuur SMS' en voer de verificatiecode beveiligingscode in die u per SMS ontvangt. Klik dan op 'Controleren'.

Ja, zodra de verificatieapp of telefoon is gekoppeld aan uw MijnPPF, ontvangt u een bevestigingsmail. Vanaf dat moment gebruikt u bij het inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord een verificatiecode via de app of SMS.